Hoe ontwerp je een krachtige brochure?
Iedereen zet vandaag in op online marketing tools. Toch blijft gedrukt marketingmateriaal één van de beste manieren om je merk of bedrijf neer te zetten. De brochure is daar een uitstekend voorbeeld van. Niet alleen bestaat de brochure al decennia lang, als ze efficiënt ontworpen wordt kan ze ook enorm veel informatie meegeven aan de klant. De brochure is bovendien een veelzijdig product dat kan ingezet worden in heel wat sectoren. Dus ook voor jouw business! Het is de perfecte manier om je zaak voor te stellen. Wij zijn er bij CSC van overtuigd dat de brochure een must is in de marketingstrategie van ieder merk en ieder bedrijf.
Een brochure ontwerpen en printen lijkt misschien eenvoudig. Maar een geslaagde brochure ontwerpen, dat is een uitdaging. Een efficiënt ontwerp en een drukker die high quality offset printwerk levert zijn cruciaal. Bij CSC maken we voor het drukken van brochures gebruik van onze revolutionaire Komori offset druk. De resultaten van het drukwerk hiervan zijn verbluffend.
We geven je bij CSC graag tips om zo efficiënt mogelijk een brochure of folder te ontwerpen.
- Identificeer je doel en weet voor wie en waarom je een brochure ontwerpt. Ga je de brochure uitdelen of verstuur je hem met de post? Is je doelpubliek een bepaald segment van de markt of wil je dat iedereen hem leest? Wat hoop je te bereiken met de brochure?
- Kies een vouw- of bindmethode. Er bestaan verschillende manieren om je brochures te vouwen en binden. Bespreek met de ontwerper en met ons hoe je dit best kunt doen.
- Kies een aantrekkelijk lettertype dat vlot leest. Hou er rekening mee dat er in je brochure een titel, een ondertitel en bodytekst zullen staan. De meeste ontwerpers zullen je adviseren om maximum 3 à 4 verschillende lettertypes te gebruiken. Er is geen vaste regel maar teveel verschillende soorten lettertypes zijn nefast voor de leesbaarheid van je brochure of folder.
- Gebruik uitsluitend afbeeldingen van hoge kwaliteit. Gebruik bij het ontwerpen van een brochure altijd foto’s van de beste kwaliteit. Kies originele foto’s die van je bedrijf een positief beeld neerzetten. Gebruik je product foto’s? Stel je product dan voor bij natuurlijke lichtinval of vraag de hulp van een professionele fotograaf.
- Lees je brochure zelf grondig na. Staat er niet teveel informatie in? Is de opzet niet té druk? Lees de brochure vlot? Kijk ook even na of er geen schrijffouten in staan. Bekijk tenslotte het totaalbeeld en het visuele design van je brochure of folder vooraleer je hem naar onze drukkerij stuurt.
- Is het ontwerp van je brochure finaal? Samen met jou kiezen we bij Cassochrome de juiste papiersoort en de perfecte coating. Ook dit is een belangrijke keuze die je brand image kan beïnvloeden. Dikker papier komt vaak professioneler en luxueuzer over dan dun papier. Bovendien hangt ook de duurzaamheid van je brochure af van de gekozen papiersoort. De coating tenslotte zorgt ervoor dat er geen vlekken of vegen in de brochure komen. Een coating maakt ook de afbeeldingen helder en kleurrijk.
Een goedkope materiaalkeuze staat gelijk aan een slappe handdruk, maak daarom steeds een kwalitatieve keuze.
Met deze tips hopen we je alvast geïnspireerd te hebben om een krachtige brochure te kunnen ontwerpen, eentje die je klanten zal aanzetten tot actie ondernemen, eentje die je merk perfect neerzet én eentje die je dichter bij je doel zal brengen.
En wanneer het ontwerp van je brochure klaar is, contacteer ons dan vrijblijvend voor een offerte!